Gecertificeerde 8-daagse medische WFR cursus in Zweden

Wilderness First Responder

Behaal het wilderness first responder én het basic first responder certificaat

De Nederlandstalige WFR cursus in Zweden

Haal je WFR (Wilderness first responder) certificaat én leer relevante survival skills. Krijg alle medische training, voorbereiding, theorieles én een berg praktijkoefeningen die je zullen redden bij medische noodgevallen buiten bereik van hulpdiensten.

Deze week is gericht op het leren omgaan met medische noodgevallen in de wildernis. We behandelen alle vereiste onderdelen van een Wilderness First Responder cursus en voegen er extra oefeningen aan toe. Wij geloven namelijk dat je naast de medische kennis, ook praktische outdoor kennis nodig zult hebben wanneer je te maken krijgt met een medisch ongeval. Leer o.a. benen spalken, vissenvallen maken, vlotten bouwen, omgaan met onderkoeling, een noodshelter bouwen en het CABCDE en MARCH protocol.

Je leert professioneel hulpverlenen, veel van deze skills en vaardigheden zijn uiteraard ook toepasbaar in een “niet-wildernis” setting.

Logies, cursusmaterialen en alle maaltijden zijn inclusief.

wfr certficiaat

Cursus inhoud

Ga mee de Zweedse natuur in. Ervaar de wildernis terwijl je de medische ervaring opdoet om First Responder te worden. Altijd in een beschermde omgeving, maar reken erop dat je de survival skills die je gaat leren ook zult moeten toepassen.

Deze intensieve medische cursus vindt plaats halverwege Zweden in het groene gebied van Trehorningsjö. Dit ligt op dezelfde breedtegraad als IJsland. Met een groep van maximaal 8 cursisten zul je uitgebreid getraind worden op het gebied van ongevallen in de wildernis. Je zult je eigen grenzen tegen komen tijdens de veldtrainingen, waarin je (onder toezicht) zult ervaren hoe het is om je eigen eten bij elkaar te moeten verzamelen en onderdak te verzorgen. We gaan dus een noodsituatie nabootsen. Wij geloven dat je op deze manier écht leert te handelen bij medische noodgevallen – buiten bereik van hulpdiensten.

De theorielessen zijn in een prettig leslokaal en deze dagen overnacht je in een mooi gelegen hut, waar eten en drinken ook volledig worden verzorgd. Daarbij krijg je 2 dagen voorbereidingsles in Nederland, waar we ook alles voor de reis naar Zweden zullen bespreken.

Medische cursus onderdelen

Airwaymanagement en CPR

Ademhalings- en circulatieproblemen

CABCDE en MARCH protocol

Naalddecompressie van de pleuraholte

Intramusculair injecteren

Benen spalken

Letsels aan het bewegingsapparaat

Thermoregulatie en waterletsels

EHBO kit, brandcard & transport

Bloedingen, beten en vergiftiging

Hoogteziekte

Diverse ziektebeelden (diabetes, epilepsie, etc.)

Kosten 8-daagse WFR cursus in Zweden

€ 1950,-

Inclusief

• 8 dagen les van gecertificeerde Nederlandse instructeurs
  • Wilderness First Responder certificaat (uitgegeven door Sixcheck)
  • Basic First Responder Certificaat (uitgegeven door Nikta)
  • BLS AED reanimatie certificaat (Nikta)
  • Ontbijt, lunch en avondmaaltijden
  • 2 medische voorbereidingsdagen in Nederland incl. outdoor diner & overnachting
  • Transfers (ook van- en naar het vliegveld in Zweden)
  • Accommodatie voor alle overnachtingen
  • Alle medische cursusmaterialen
  • Alle survival/workshop cursusmaterialen

Exclusief

• Gepaste reisverzekering
  • Kampeermaterialen uit jouw inpaklijst (deze ontvang je na boeken)
  • De reis van- en naar Zweden
    Kom je met het vliegtuig? Wij adviseren om via Stockholm te vliegen en vanaf daar door te vliegen naar Umeå. We verzorgen een shuttle vanaf het vliegveld.

Data WFR cursus

18 – 25 augustus 2024
+ 2 voorbereidingsdagen in Nederland: 20 + 21 juli 2024

wfa certificaat
first responder
Vlot bouwen
fishtrap
wfr
charcoal
lotus wfr
kaart en kompas orientatie
kompas cursus
waterfilter maken

Survival onderdelen

Shelter & vuur maken

Oriëntatie met GPS en met kaart & kompas

Vissen en fishtrap maken

Outdoor Cooking

Hiken, waar moet je op letten

Waterfilter maken

Wilde eetbare planten leren kennen en mee koken

Vlot bouwen

Kamphygiëne en veiligheid

Nachtoriëntatie en weersomstandigheden

over de locatie

Scandinavië - Zweden - Trehorningsjö

Trehorningsjö, een prachtig gebied dat qua oppervlakte vergelijkbaar is met Flevoland, bestaat uit veel bos met beekjes en meerdere meren en plassen. Er wonen slechts 300 personen in deze regio.

Accommodatie
Je verblijft in een 2-persoons gedeelde kamer in fraaie boshutten. Ontbijt, lunch en avondmaaltijd zijn inclusief. We zullen meerdere avonden workshops Outdoor Cooking geven, andere avonden stellen we lekkere, verse ingrediënten beschikbaar en kun je samen met andere cursisten een avondmaaltijd bereiden. Uiteraard wordt er rekening gehouden met dieetwensen en allergieën.

Dieren
Het gebied is rijk aan wild: bevers, vis, dassen, eekhoorns, herten, elanden en zelfs beren zijn gesignaleerd. Het gebied is helaas ook rijk aan vliegen, neem dus ook je eigen beschermmiddelen mee. Wij lopen zelf niet met een klamboe/insectennet op, wel gebruiken we anti-insectenspray.

Supermarkt
In het plaatsje zelf Trehorningsjö is een supermarkt en een restaurant (met de mooiste wc van Zweden!).

Goed om te weten
Sommige gebieden in deze regio hebben geen GSM dekking. Stroom is gewoon 220v en Zweden gebruikt dezelfde stekker als Nederland.

Inschrijven Wilderness First Responder cursus

Mocht je vragen hebben over deze WFR cursus kun je altijd contact opnemen met Siebe (info@sixcheck.nl) of Gunbritt (gunbritt@deoutdoorschool.nl). Ben je klaar om te boeken? Na betaling ontvang je verdere informatie en de inpaklijst voor de cursus. Voorafgaand aan de cursus zullen we je vragen om dit aansprakelijkheids formulier te ondertekenen, deze zullen wij uitgeprinten, zonder toestemming is deelname niet mogelijk. Een eigen reisverzekering is verplicht, annulerings- of aansprakelijkheidsverzekeringen zijn optioneel.

Stuur mij 6x per jaar survival tips en aankomende cursussen toe.

Totaal: € -