Outdoor Tips

survival mes basic

Tip

Jouw eerste survival mes

We krijgen vaker de vraag welk mes het beste is. Hier is, as always, niet één juist antwoord op, het ligt er aan waar je dit mes voor gaat gebruiken.

Wil je veel verschillende meningen over bushcraft of survival messen? Dan kun je 1000 meningen op Google vinden. Wij gaan hier voor een snel antwoord als je gewoon aan de slag wilt gaan.

We doen nu het voorstel voor een stainless steel (roestvrijstaal) mes, omdat het minder snel roest. Maar carbon (koolstof) staal heeft ook weer z’n voordelen. Koolstofstaal blijft langer scherp, dus kies waar jouw prioriteit ligt.

Ben je op zoek naar jouw eerste survival mes waar je mee kunt gaan oefenen (houtkrullen maken, hout splijten e.d.)? Dan zijn we wel fan van dit vriendelijk geprijsde Mora mes. Misschien komt deze je bekend voor van tijdens De Outdoor School cursussen. Het vriendelijke prijsje maakt het ook geen gigantische ramp als je het per ongeluk stuk slaat tijdens het splijten van hout o.i.d.

Onthoud werk veilig, altijd van je af snijden en krullen. En stop het mes terug in de schede wanneer je er niet mee bezig bent 😉

De Mora Companion Heavy Duty MG stainless (€ 19,45) is een vaststaand mes, vrij licht van gewicht en precies groot genoeg om comfortabel aan een riem te dragen. De rubberen handgreep is erg comfortabel en biedt tegelijkertijd een erg goed houvast. Bestel deze bijvoorbeeld hier (we verdienen niets aan het doorlinken).

Disclaimer:
gebruik messen als hulpmiddel en niet als wapen lieve mensen. Survivalmessen zijn bedoeld om levens te redden in plaats van te kosten.

Outdoor kennis opdoen in een prachtige omgeving

Wildernis en survival cursussen

Ga mee op avontuur de natuur in tijdens een cursus of workshop van De Outdoor School. Leer alles over outdoor cooking, EHBO in de wildernis, vuur maken, een hut bouwen in het bos of oriënteren met kaart en kompas.

first responder

Wilderness First Responder

Uitgebreide medische- en survival cursus in Zweden
Gecertificeerde WFR cursus, incl. lesboek De medische wildernisgids

Augustus 2024
Veluwe + Zweden

Cake bakken op vuur

Outdoor Cooking + primitief vuur maken

Koken uit de natuur op open vuur
Bouw een primitieve keuken, leer wilde kruiden kennen en kook een fantastische maaltijd op een zelfgemaakt kampvuur.

Zaterdag 3 augustus 2024
Hoenderloo, Veluwe

Wilderness First Aid

WFA Field training
Gecertificeerde 2-daagse EHBO cursus ter voorbereiding op een volgend avontuur of missie. Met extra veel praktijkoefeningen.

Meerdere data in 2024
Ommen, Overijssel

kaart en kompas orientatie

Oriëntatie - Kaart & Kompas

Leer altijd je weg terug te vinden
Tijdens deze cursus oriëntatie in de fraaie duinen bij Haarlem leer je 'azimut schieten', afstanden inschatten, jouw locatie bepalen op de kaarten coördinaten intekenen.

4 augustus 2024
Amsterdamse waterleidingduinen

survival kind ouder veluwe

Ouder & Kind survival

Samen op avontuur
Zelf hutten bouwen, vuur maken en onder de sterren slapen. Tijdens dit veelzijdige weekend ga je als ouder ook weer buiten spelen en tegelijkertijd er een paar nieuwe outdoor skills bijleren.

1 + 2 augustus 2024
Hoenderloo, Veluwe